Kleuterschool, toiletten en naaimachines

Chelvanayagapuram

Nadat de oorlog afgelopen was zijn mondjes maat de oorspronkelijke bewoners van het dorp Chelvanayagapuram uit de vluchtelingenkampen teruggekomen. Helaas was er weinig goeds meer over.

Het eerste verzoek van de bewoners was: kunnen we toiletten krijgen. Onze contactpersoon legde uit dat het met name ’s-avonds en ’s-nachts niet veilig was voor de vrouwen en meisjes om in het bos te gaan in verband met de aanwezigheid van soldaten. Ook uit oogpunt van hygiëne waren toiletten heel belangrijk. Stichting Projecthulp Srilanka heeft dan ook eerst 35 toiletten laten bouwen.

Daarna zijn naaimachines aangekocht zodat de vrouwen kleding konden maken, om zo wat geld te vertdienen.

Omdat de dichtstbijzijnde grotere plaats ongeveer 7 kilometer verder is, was er ook grote behoefte aan een kleuterschool. Ook deze heeft de stichting laten bouwen.

De bevolking is nog steeds heel arm, de meeste zijn dagloners op het land, daardoor kwamen bijna alle kleuters zonder eten op school. Voor € 45,- per jaar kunnen we de kinderen dagelijks een warme maaltijd en een beker melk op school geven.

De stichting betaalt ook jaarlijks het salaris van de kleuterleidsters.